مقالات

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چیست | مشکلات آن+6

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چیست ؟

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چیست | مشکلات آن+6

مخترع ترمز ABS که در ابتدا با عنوان ترمز ضد لغزش شناخته می‌شد، شرکت وستینگ هاوس است که نخستین بار این سامانه را در ترمز قطارهای شرکت‌های راه‌آهن آمریکا به کار بست. در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی نیز شرکت «دانلوپ ماکسارت» فناوری ترمز ABS را وارد بازار خودرو کرد.
سیستم ABS جلوگیری از قفل شدن چرخ‌های خودرو هنگام ترمز زدن را فراهم می‌کند. این سیستم با کنترل فشار ترمز در هر چرخ به صورت جداگانه، به راننده اجازه می‌دهد هنگام ترمز زدن خودرو همچنان به راحتی جلو برود و کنترل خودرو را در شرایط خطرناک بهبود بخشد.
خودروهایی که فاقد ترمز ABS می باشند وقتی راننده پای خود را بطور ناگهانی روی پدال ترمز فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد چرخ های خودرو قفل شده و راننده کنترل خودرو را از دست خواهد داد. اهميت اين گونه ترمزها نيز بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيری در سرعت‌های بالا بيشتر نمايان مي‌شود.
تقریبا تمام خودروهای روز دنیا به ترمز ABS مجهز شده‌اند، البته هنوز در تولیدات داخلی کشور ما از این سیستم به عنوان یک آپشن یاد می‌شود.
از ويژگي‌های اصلی سيستم ABS اين است که دائما خود را به صورت الکترونيکي کنترل می کند. روی صفحه نمايش دهنده‌ها مقابل راننده يک لامپ هشدار دهنده وجود دارد که روی آن کلمه ANTI-LOCK و يا ABSنوشته شده است. هرگاه اشکالی در عملکرد سيستم ABS ايجاد شود اين لامپ روشن خواهد شد.

نحوه عملکرد ترمز ABS:

مراحل عملکرد ترمز ABS را به صورت کامل شرح می دهیم:
1- زمانی که ترمز گرفته میشود، مایع با فشار از سیلندر اصلی ترمز به بخش خروجی و پورت داخلی HCU وارد میشود این فشار از طریق چهار سوپاپ سلنوئید که به صورت نرمال باز است، انتقال میابد و سپس از طریق پورت های خروجی از HCU به هر چرخ میرسد.
2- مدار اولیه سیلندر اصلی ترمز(عقب)، ترمزهای جلو را تغذیه می کند.
3-مدار ثانویه(جلو) از سیلندر اصلی ترمز، ترمزهای عقب را تغذیه میکند.
4- اگر بخش کنترل ترمز ABS حس کند که چرخ در حال قفل شدن است بر پایه داده های سنسور(حسگر)، به صورت عادی سوپاپ سلنوئید را برای مدار باز میکند. این امر جلوی هرگونه ورود بیشتر مایع را به مدار میگیرد و در نتیجه در هنگام نبود سیال ترمز رها میشود و این کار مرتبا تکرار میشود.
5- بخش کنترل ترمز ضدقفل مجددا به سیگنال های حس گر ضدقفل که از چرخ تاثیر میگیرد توجه دارد و تمام حالت های مختلف را که از سنسور دریافت میکند آنالیز میکند.
6-اگر آن چرخ هنوز در حال کم کردن سرعت است، سوپاپ سلنوئید را برای مدار باز میکند.
7-زمانی که چرخ متاثر شده به سرعت خود باز میگردد، بخش کنترل ترمز ضدقفل، سوپاپ های سلنوئید را به شرایط نرمال خود باز میگرداند و به مایع اجازه میدهد ترمز را تحت تاثیرقرار دهد، البته تمام این مراحل در کسری از ثانیه انجام میگیرد.
8- بخش کنترل ترمز ضد قفل بر بخشهای الکترومکانیکی سیستم نظارت میکند.
9- به وجود آمدن نقصی در سیستم سبب میشود که ترمز ABS از مدار خارج و ترمز کمکی به صورت عادی باقی می ماند.
10- فقدان مایع هیدرولیک در سیلندر اصلی ترمز سبب ناتوان شدن سیستم ضد قفل می شود.
11- در طول حرکت وسیله نقلیه، بخش کنترل ترمزضدقفل و ترمز عادی ، بر تمام کارکردهای الکتریکی ضد قفل و برخی عملکردهای هیدرولیک نظارت می کند.
12-زمانی که سرعت وسیله نقلیه به زیر 20 کیلومتر میرسد ABS خاموش و از مدار خارج میشود، در واقع عمل ترمزگیری به صورت عادی انجام میگیرد.
بدون سیستم ترمز ABS احتمال لغزش و واژگونی خودرو و از دست دادن کنترل فرمان بسیار افزایش می یابد.

شیوه عملکرد ترمز ABS در چرخ های عقب:

در مدت بکارگیری ترمز، EBCM سرعت وسیله نقلیه را با برنامه قرار گرفته در آن مقایسه می کند زمانی که حس کرد شرایط فقل شدن در چرخ عقب وجود دارد، سوپاپ فشار عمل کرده و چرخ های عقب را از فقل شدن باز میدارد برای انجام این امرEBCM از سه مرحله استفاده میکند:
مرحله1) حفظ فشار:
در مدت حفظ فشار، EBCM سوپاپ مجزا را تقویت می کند تا جلوی جریان مایع را از سیلندر اصلی به ترمزهای عقب بگیرد.
مرحله2) کاهش فشار:
در طول مدت کاهش فشار، EBCM سوپاپ مجزا را به صورت تقویت نشده حفظ میکند و سوپاپ تخلیه را تقویت می کند در ادامه سیال(مایع) تحت فشار به سمت داخل مخزن حرکت میکند این عمل سبب کاهش فشار لوله عقب و جلوگیری از قفل شدن چرخ عقب می گردد.
مرحله3) افزایش فشار:
در طول مدت افزایش فشار، EBCM سوپاپ مجزاکننده و تخلیه را از فقالیت می اندازد سوپاپ تخلیه مجددا Reseat میگردد و مایع ذخیره شده را در مخزن نگه میدارد این سوپاپ مجزا کننده باز است و به مایع امکان میدهدکه از سیلندر اصلی، آن را عبور دهد و فشار را به ترمز های عقب افزایش دهد.

آشنایی با اجزای سیستم ترمز ABS:

اکنون که با عملکرد ترمز ABS آشنا شدیم، لازم است مروری بر اجزای این مدل ترمز داشته باشیم که برای ایمن تر کردن این سیستم خودرو گرد هم جمع شده اند.
سنسورهای سرعت چرخ:
درست مانند CPU که مغز یک کامپیوتر است، ECU نیز کامپیوتری است که بر عملکردهای حیاتی ماشین شما نظارت می کند. البته شایان ذکر است که خودرو دارای چندین ECU می باشد که هر یک به بخش خاصی از وسیله نقلیه تعلق دارند. این واحد کنترل کننده در سیستم ترمز ABS بر عملکرد صحیح این قسمت و انجام درست آن نظارت می کند.
سیستم های هیدرولیک:
هنگامی که پدال ترمز خودرو را فشار می دهید، سیستم هیدرولیک فعال می شود که مسئول انتقال مایع ترمز به لنت ها است. این مایع به چرخ ها فشار وارد می کند و همین امر مستقیماً با نیرویی که به پدال ترمز وارد می کنید، ارتباط دارد. بنابراین هر چه با فشار بیشتری بر روی پدال ترمز ضربه بزنید، فشار بیشتری هم به چرخ ها برای توقف وارد می شود.
سنسورهای سرعت:
سنسورهای سرعت‌ سنج معمولا در نزدیکی محور متصل به چرخ‌ها نصب شده و هر گونه تغییر سرعت ناگهانی در چرخ‌ها را تشخیص و به سیستم کنترل‌گر اطلاع می‌دهند.
سوپاپ‌ها:
در هر لوله ترمز یک سوپاپ وجود دارد که بسته به شرایط می‌تواند باز یا بسته باشد. حالت سومی نیز وجود دارد که در آن سوپاپ‌ها نقش دفع‌کننده و کاهنده نیروی ترمز را ایفا می‌کنند.
پمپ:
پس از کاهش فشار سیستم ترمز توسط سوپاپ‌ها، نیاز به افزایش مجدد آن وجود دارد که این کار توسط پمپ ترمز انجام می‌شود.
کنترل‌کننده:
این قطعه در واقع رایانه سیستم است و وظیفه تجزیه تحلیل اطلاعات ارسالی از سوی سنسورها، نظارت بر عملکرد سایر اجزا و ارسال دستورالعمل‌های لازم به آنها را بر عهده دارد.
به طور خلاصه مزایای سیستم ترمز ABS را می شود این گونه بیان کرد:
1- کاهش خط ترمز و افزايش پايداری خودرو در جاده‌های لغزنده
2- افزايش کنترل فرمان
3- کاهش‌ مقدار لرزش لاستيک و سيستم تعليق در ترمز
4- پايداری خودرو در جاده‌های ناهمگن به هنگام ترمز شديد

 

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چیست | مشکلات آن+6

 

انواع ترمزهای ABS:
سیستم عملکردی ترمز ABS از فناوری‌ها و الگوریتم‌های مختلفی برخوردار است و کیفیت عملکرد سیستم ترمز ABS بسته به سرعت پردازش، دقت کنترل کننده، حساسیت سنسورهای سرعت و… دارد و با توجه به مدل‌های مختلف تعداد سنسورها و سوپاپ‌ها متفاوت است که در ادامه انواع مختلف سیستم ABS را با هم بررسی می‌کنیم که عبارتند از:
چهار کاناله با چهار سنسور(چهار گانه):
در این نوع سیستم هر چرخ سنسور و سوپاپ خود را به صورت مستقل دارد. این سیستم که دقیق‌ ترین حالت ABS و بهترین عملکرد آن را به نمایش می‌گذارد سرعت هر چرخ را به صورت جداگانه توسط حسگرها بررسی و به سنسور ECU گزارش می‌کند. در نتیجه زمان عملکرد ABS سرعت هر چرخ به صورت مجزا و بنابر نیاز خودرو تنظیم شده و متناسب با شرایط کاهش می‌یابد. عنوان ایمن‌ ترین سیستم ABS را باید به همین مدل چهار کاناله با چهار سنسور داد.
ترمزهای ضد قفل با چهار کانال و چهار حسگر سرعت جزو بهترین طراحی‌هایی است. زیرا برای هر چرخ حسگر و سوپاپ جداگانه‌ای کار گذاشته‌اند. با این روش هر سوپاپ و حسگر جداگانه‎ای هر چرخ را به طور مجزا بررسی می‌کند.
سه کاناله با سه سنسور‌(سه گانه):
در این نوع، سوپاپ‌ها و کانال‌ها به همراه سنسورها برای چرخ‌های جلو به صورت مجزا تعبیه می‌شوند، اما برای چرخ‌های عقب یک سری کانال و سوپاپ و حسگر در نظر گرفته می‌شود که روی اکسل عقب قرار دارند و روی هر دو چرخ عقب به صورت مشترک فعال هستند. این سیستم که نسبت به سیستم چهارگانه دقت و حساسیت کمتری دارد سرعت چرخ‌های جلو را به صورت مجزا و سرعت چرخ‌های عقب را به همراه هم تنظیم می‌کند. بنابراین امکان قفل شدن یکی از چرخ‌های عقب در هنگام ترمزگیری‌های شدید وجود دارد.
این روش بیشتر برای وانت‌‌ها و کامیون‌‌ها با حسگر و یک سوپاپ وجود دارد. حسگر سرعت چرخ‌های عقب روی محور عقب قرار گرفته است. در این حالت یعنی سه کانال و سه حسگر برای هر چرخ جلو بیشترین نیروی ترمز می‌رسد.
چرخ‌های عقب به طور باور نکردنی قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل ABS قفل می‌شود و از حرکت باز می‌ایستد.
با این سیستم ممکن است یکی از چرخ‌های عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که نسبت به حالت چهارگانه کارایی ترمز را دچار اختلال کنند.
یک کاناله با یک سنسور(تک کاناله):
این سیستم که بیشتر در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد تنها از یک سنسور، کانال و سوپاپ در اکسل عقب استفاده می‌کند و از طریق آن‌ها به کنترل و تنظیم سرعت چرخ‌های عقب می‌پردازد. این سیستم براین اساس فعالیت می‌کند که هنگام ترمز‌گیری‌های شدید وزن خودرو به سمت جلو بیشتر می‌شود و با برهم خوردن تعادل وزنی در عقب، احتمال قفل شدن چرخ‌های عقب بالاتر می‌رود. البته وجود تنها یک حسگر و سوپاپ امکان قفل شدن یکی از چرخ‌ها عقب را باقی می‌گذارد.
این سیستم در وانت‌‌ها کامیون‌‌ها با محور عقب ضد قفل وجود دارد که در واقع یک سوپاپ برای کنترل هر دو چرخ عقب قرار دارد و یک حسگر سرعت واقع در محور عقب نیز فعال است.
این سیستم مشابه قسمت عقب سه کاناله فعالیت می‌کند، یعنی هر دو چرخ عقب با یکدیگر و به طور همزمان کنترل می‌شوند.
در این روش هم ممکن است یکی از چرخ‌های عقب زمانی که شما ترمز می‌کنید، قفل کند که باز هم باعث می‌شود تا کارایی ترمز پایین بیاید.

نکات ایمنی در هنگام عیب‌یابی ترمز ABS:

هرگز در زمان روشن بودن موتور کابل باتری را قطع نکنید.
هیچ کدام از کانکتورها را در زمان سوئیچ باز جدا نکنید.
هرگز در زمان سوئیچ باز کنترل یونیت را جدا نکنید.
باتری خودرو لازم است کامل شارژ شده باشد.
هرگز از لامپ تست استفاده نکنید.
علائم خرابی ترمز ABS:
ترمز در اکثر مواقع درست عمل می‌کند اما در برخی مواقع ترمز خالی می‌کند و پدال بیش از حد پایین می‌رود.
کشیده ‌شدن خودرو به یک سمت که نشانه عدم تعادل در فعال‌شدن ترمزها در یک چرخ یا چند چرخ است.
لامپ هشدار سطح روغن ترمز روی صفحه نمایشگرها روشن می‌شود.
ترمز چرخ‌های عقب همیشه فعال هستند.
ترمز هر چهار چرخ همیشه فعال است.
ترمز یک چرخ همیشه فعال است.
چرخ ها قفل میشوند.
ترمز کشیده میشود.

دلایل خرابی ترمز ABS:
سعی کنید تا حد امکان از ایجاد جرقه جلوگیری شود و توجه داشته باشید که هرگز در زمان باز بودن سوئیچ کنترل یونیت را وصل نکنید.
عادت های بد رانندگی:
رانندگی غلط و نادرست می تواند هر کدام از قطعات و سیستم های خودروی شما را خراب کنند و هزنیه های بسیار زیادی را برای شما تحمیل کند. گرفتن ترمزهای پی در پی در هنگام رانندگی و گرفتن ترمزهای محکم و پر فشار می تواند عمر لنت های ترمز خودروی شما را خیلی راحت کاهش دهد. یکی دیگر از عوامل نیز کیفیت لنت های ترمز است اگر لنت های باکیفیت تری برای خودروی خود تهیه کنید این لنت ها زودتر از موعد خراب می شوند و زودتر باید آنها را تعویض کنید.
داغ شدن ترمزها:
داغ شدن بیش از حد ترمزها ییک دیگر از دلایل و علائم خرابی لنت ترمز است این مشکل ممکن است موجب شکسته شدن و سفت شدن لنت ترمز شود و کارایی آن ها را هنگام گرفتن ترمز کاهش دهد.
مایع هیدرولیک:
نشت کردن مایع هیدرولیک به داخل لنت های ترمز یکی دیگر از عوامل خرابی ترمز خودرو می باشد که بهتر است هر از چندگاهی به بررسی این مشکل در خودرو بپردازید.
آب خوردن لنت های ترمز:
بسیاری از افراد در طول روز به دلیل شرایط آب و هوایی و مکانی که زندگی می کنند ممکن است مجبور شوند در مسیرهای پر آب و دارای گل و لای رفت و آمد کنند این موجب می شوند که به طور مداوم آب به لنت های خودروی شما بخورد و موجب خرابی آنها در این شرایط بهتر است که هنگام رانندگی گل و لای و آب با سرعت کمتر رانندگی کنید.
خرابی سنسورهای ترمز:
در ابتدای مطلب نیز گفته شد که ترمز ABS برای عملکرد خود از سنسورها اطلاعاتی را دریافت می‌کند. اگر کوچک ‌ترین مشکلی در هریک از سنسورها وجود داشته باشد، موجب خراب شدن ترمز ABS خواهد شد.
معیوب شدن بلوک هیدرولیک:
از دیگر علل خراب شدن ترمز ABS می‌توان به خرابی بلوک هیدرولیک اشاره نمود. اگر این قطعه در خودرو خراب شود، هنگام گرفتن ترمزهای بسیار شدید، شاهد ایجاد خط ترمز خواهیم بود. این مشکل می‌تواند ناشی از آلوده شدن سیستم ترمز و یا خرابی سوپاپ‌ها باشد.

مشکلات برقی در ترمز ABS:
وجود خرابی برقی در سیستم ترمز ABS نیز سبب خراب شدن این بخش خواهد شد. چنین مشکلاتی می‌تواند بنا به دلایل زیر در خودرو ایجاد شود:
وجود اتصال در سنسورهای ترمز
خراب بودن مدارهای الکتریکی
نوسانات موجود در پمپ
خراب شدن سوکت‌ها
سوختن فیوزها

انواع بلوک ABS:
بلوک ABS Bh6010f600 برند ماندو
این قطعه محصول شرکت ماندو بوده و به شماره فنی Lk00020880 است که برروی خودروهای سمند، پژو پارس و ۴۰۵ مدل ۹۱ نصب می‌شود.
بلوک ترمز ABS Mgh60 برند ماندو
این بلوک ABS تولیدی شرکت ماندو بوده و دارای شماره فنی Lk00504380 است که برروی خودروهای رانا و پژو ۲۰۶ نصب می‌شود.
بلوک ABS Bh60 10L600 برند ماندو
بلوک ABS Bh60 10L600 محصول شرکت ماندو است که شماره فنی Lk00380580 مشخصه‌ی آن است. این بلوک برروی پژو ۲۰۶ و رانا مدل ۹۱ نصب می‌شود. لازم به ذکر است بلوک Bh6010F700 نیز روی خودرو پراید مدل ۹۰ نصب می‌شود.
بلوک ABS برند موبیس
قطعاتی که تولید برند موبیس هستند و شماره فنی آن Lkoo333680 بوده که برروی خودروی رانا مالتی پلکس نصب می‌شود .
بلوک ABS پژو پارس، ۴۰۵ و پراید
بلوک ABS برند یوفین در طرح‌های متنوع و برای خودروهای گوناگونی طراحی و تولید می‌شود که شامل خودروهای پژو پارس، ۴۰۵ و پراید می‌باشد.
بلوک ABS سمند برند ماندو (موتور مشکی)
این بلوک به شماره فنی BH60108800 ,ABSM1-43-200 که برروی خودرو سمند نصب شده و طرفداران زیادی در میان رانندگان خودروی سمند دارد.
بلوک ABS پراید برند بلژیوم
این بلوک ترمز بر روی خودرو های پراید به شماره فنی ۱۰٫۰۲۰۷ ۰۲۲۶٫۴ نصب و راه اندازی می‌شود.
بلوک ترمز ABS Mk70 برند بوش
بلوک ABS Mk70 ۲۰۶ و ۲۰۷ روی خودروهای زیر مدل ۹۰ و به شماره فنی CEM01 10.0970 1149.3 نصب و راه اندازی می‌شود.
بلوک ABS تیبا ، پراید و ساینا
این بلوک برروی پراید تیبا و ساینا (سوکت جلو)، به شماره فنی SBEM 243110 X100-ABS نصب و راه اندازی می‌شود.
محل قرار گیری ترمز ABS:
محل قرار گرفتن ترمز ABS در هر خودرو و شرکت متفاوت است اما معمولا این قطعه را زیر ایربگ(کیسه هوا) قرار می دهند که جدول زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

 

مشکلات رایح خرابی ای بی اس (abs)

 

ردیف نوع خودرو محل قرارگیری
1 پراید داخل محفظه موتور، زیر پرف پاک کن
2 پژو زیر کاپوت یا داخل خودرو روی پایه‌ی فرمان
3 نیسان داخل خودرو، پشت داشبور
4 ال نود داخل محفظه موتور
5 مزدا زیر کفی در سمت کمک ‌راننده
6 هیوندا زیر کفی کمک‌ راننده
7 آیودی زیر برف‌ پاک ‌کن
8 تویوتا کمری دقیقا زیر داشبورد
9 فولکس واگن زیر برف‌ پاک‌ کن

راهنمای خرید بهترین لنت ترمز:
برای خرید لنت ترمز لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین برند لنت ترمز را برای خودروی خود تهیه کنید.
هنگام خرید لنت ترمز، ویژگی های ظاهری آن را به دقت بررسی کنید؛ خصوصیاتی مانند نوع بسته بندی، کد کالا و… در لنت های اصلی و تقلبی یکسان نیستند.
لنت ترمز ارزان تهیه نکنید؛ لنت ترمز ارزان از کیفیت استانداردی برخوردار نبوده و پس از چند بار ترمز گیری شدید، مستهلک خواهد شد. در نتیجه در عملکرد کل سیستم ترمز خلل ایجاد کرده و خسارات جانی و مالی شدیدی به وجود خواهد آورد.
برای انتخاب لنت ترمز، سال و سری ساخت خودرو، شرایط آب و هوای منطقه، میزان ترافیک مسیر تردد، میزان ناهمواری جاده و نوع رانندگی خود را در نظر بگیرید. این موارد به شما کمک می کنند تا محصولی مناسب برای خودروی خود تهیه کنید.
در میان انواع لنت ترمز، محصولی را انتخاب کنید که مقاومت زیادی در برابر اصطکاک، حرارت و تغییرات آب و هوا داشته باشد.
لنت ترمزی تهیه کنید که از طول عمر زیادی برخوردار باشد؛ در این صورت پس از مدت کوتاهی نیاز به تعویض آن نخواهید داشت.
بهترین برند لنت ترمز ایرانی:
در حال حاضر برندهای متنوعی در کشور وجود دارند که لنت ترمز خودرو را با کیفیت بسیار خوبی تولید می کنند. این برندها، شرایط جاده ها و تغییرات آب و هوا را در نظر گرفته و مناسب با این شرایط، اقدام به ساخت لنت ترمز کرده اند. در ادامه تعدادی از بهترین برندهای ایرانی برای خرید ABS را به شما معرفی می کنیم تا برای خرید محصول مرغوب، سردرگم نشوید.
پارس لنت:
یکی از معتبرترین تولید کنندگان لنت ترمز است که لنت های با کیفیت و مقاوم برای خودروهای سبک و سنگین تولید می کند. برند پارس برای ساخت لنت ترمز، آزبست را حذف کرده تا به سلامت افراد و محیط زیست آسیب وارد نکند.
امکو:
این برند انواع لنت ترمز دیسک، صفحه کلاچ و … را تولید و مونتاژ می کند. محصولات این برند از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردارند. این برند، لنت ترمز عقب پراید، پژو و خودروهای دیگر را با بهترین متریال به تولید می رساند.
ایساکو:
این برند سالهای زیادی است که لنت ترمز انواع خودرو را با کیفیت و مقاومت بالا تولید می کند. از آنجایی که محصولات تقلبی در بسته بندی ایساکو به فروش میرسند، برای خرید این لنت باید به اصلی بودن آن توجه کنید.
سای لنت:
این برند انواع لنت ترمز دیسکی، کفشکی و صفحه کلاچ را با کیفیتی مطلوب تولید می کند. از مزایای محصولات این برند، قیمت مناسب آنها می باشد.
جهان لنت:
این برند سالهای زیادی است که در زمینه تولید لنت ترمز دیسکی و کفشکی برای خودروهای سواری فعالیت کرده و محصولاتی با کیفیت و مقاوم، روانه بازار می کند.
VIP:
لنت های این برند، با استفاده از مواد کربنی تولید می شوند؛ وجود کربن باعث می شود مواد لنت از چسبندگی مطلوبی برخوردار باشند و دیسک دچار خراش و آسیب نشود.
رالدک:
لنت ترمز این برند از مقاومت بسیار خوبی در برابر تغییرات آب و هوا برخوردار است. همچنین استحکام بالایی داشته و هنگام ترمز گرفتن، اصطکاک مطلوبی ایجاد می کند.
بهترین برند لنت ترمز خارجی:
در میان انواع برندهای خارجی، برخی تولیدکنندگان با در نظر گرفتن بیشترین جزییات اقدام به ساخت لنت ترمز می کنند. محصول این برندها، بالاترین کیفیت و مقاومت را داشته و هنگام استفاده، ترمز گیری راحتی را به راننده هدیه می دهد. در ادامه بهترین برند لنت ترمز خارجی را به شما معرفی خواهیم کرد.
تکستار:
با توجه به مقاومت و کیفیت بالای محصول این برند، تکستار را به عنوان بهترین مارک لنت ترمز می شناسند. این برند آلمانی، لنت ترمز بی صدا و مقاوم در برابر اصطکاک و حرارت تولید می کند. همچنین این لنت، توانایی ترمز گیری سریع و قدرتمندی دارد.
های کیو:
این برند برای ساخت لنت ترمز، از حداقل ترکیبات آهنی استفاده کرده تا آسیب کمتری به دیسک وارد شود و لنت طول عمر بیشتری داشته باشد. همچنین در ترکیبات این لنت از آزبست استفاده نشده تا به محیط زیست و انسان ها، آسیب وارد نشود.
آسیمکو:
لنت ترمز این برند از مزایای زیادی مانند: کیفیت و مقاومت بالا، توانایی ترمز گیری سریع، مقاوم در برابر زنگ زدگی و کم صدا بودن برخوردار است. این برند محصول خود را طبق استانداردهای جهانی و تکنولوژی پیشرفته تولید می کند.
الیگ:
لنت ترمز این برند آمریکایی – ژاپنی از بهترین و با کیفیت ترین متریال ساخته شده است. محصول این برند مقاومت بسیار خوبی داشته و فاقد آزبست است.
ام اچ کو:
از آنجاییکه لنت ترمز این برند چینی از کیفیت و مقاومت بسیار خوبی برخوردار است، آن را به عنوان بهترین برند لنت ترمز می شناسند. همچنین محصول این برند فاقد آزبست بوده و به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.
برای پیشنهاد مارک لنت ترمز بهتر است مدل خودرو، سال ساخت، نوع رانندگی و سایر عوامل را بدانید.
همه این مارک‌ها محصولات با کیفیتی در زمینه لنت ترمز ارائه می‌دهند، اما هر یک از آن‌ها ممکن است برای خودروی شما بهترین گزینه نباشند. برای اطمینان از کیفیت لنت ترمز، بهتر است از محصولات اصلی و تایید شده توسط تولید کننده خودرو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *